Uusi traileri, uudet ongelmat

Ostin viikko sitten uuden trailerin. Majava, hinta 2750 €. Kallishan se oli, vaan onpahan aivan huippuluokkaa verrattuna entiseen resuun. Mm. lehtijouset + iskunvaimentimet, peräkippi, tukipyörät unpikunia, kölirullat kovamuovia, nokkapyörä tehonostimella, laadukas vinssi, äärivalot ledejä, takavalot kääntyvät veneenlaskussa ylös.


Kaiken kaikkiaan vaikuttaa siis laatuvehkeeltä. Ja onhan se, vaikkakin yksi merkittävä ’toimimattomuus’ haittaa melkoisesti veneenhallintaa: vinssipukin säätövara korkeussuunnassa ei riitä Busterin alhaalla olevalle vetolenkille. Pitäisi saada tuuman verran alemmaksi. Nyt – kuten edellisessäkin trailerissa – vetokoukku ja hihna jäävät veemäisesti veneen ja keulatuen väliin. Siitä aiheutuu monenlaista harmia, joita en tässä nyt sen kummemmin erittele.
Ainoa keino tilanteen korjaamiseen on leikata ulommasta RHS:stä (ja mahdollisesti sisemmästäkin) 30 mm pois. Silloin säätövara alaspäin riittää.
Eipä uskoisi, että vielä 2014 joutuu itse uutta traileria tuunaamaan…

Eilen Ekon kanssa vinssattiin vene maasta uudelle trailerille. Se piti olla rutiininomainen toimenpide, vaan eipä kuitenkaan!
Vinssi on tosi hyvä ja vahva, peräkippi toimii hienosti. Neljän säädettävän sivutuen kanssa ei ongelmia, säädettäviin kölirulliin (3 kpl) ei koskettu tässä vaiheessa lainkaan. Veneen keula vedettiin sen hetkiseen traileripukin paikkaan. Sen jälkeen oli tarkoitus punnita aisapaino, joka pitää minimissään olla 25 kiloa. Siihen vaiheeseen asti ei kuitenkaan päästy kun oma tumpelointi osaltaan aiheutti ikävän tilanteen kun Eko oli auton ja trailerin välissä ja olin peruuttamassa kiinni trailerin aisaan. Joutomiesten tuurilla siitä kuitenkin selvittiin ilman vahinkoja…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *